Czy chmurę można nabić w butelkę? Jak urządzić wyścig zapałek, używając mydła jako paliwa? W jaki sposób wywołać małe trzęsienie ziemi? Odpowiedzi na te i inne pytania uzyskali uczniowie Szkoły Podstawowej nr 3 podczas ubiegłotygodniowego Pikniku Naukowego.
Piknik zorganizowany został 14 marca, w ramach realizowanego przez „trójkę” projektu EDUSCIENCE, którego celem jest podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod i technologii.
Głównym celem imprezy, nad którą patronat sprawuje Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk, było zwiększenie zainteresowania uczniów naukami matematyczno-przyrodniczymi i technicznymi poprzez ich udział w pokazach naukowych, warsztatach, zajęciach dydaktycznych oraz prezentacjach w przenośnym planetarium.
Święto rozpoczął pokaz przygotowany przez pracowników Instytutu Geofizyki PAN. Uczniowie dowiedzieli się m.in. dlaczego banknot zanurzony w denaturacie nie płonie i jaki związek ma z tym woda oraz jak można w prosty sposób wyprodukować pastę do zębów. Dużą atrakcją dla uczniów była możliwość uczestnictwa w przeprowadzanych doświadczeniach. Z ogromnym zaciekawieniem badali skład związków chemicznych i napięcie powierzchniowe na przykładzie nartnika. Poznali zasadę działania silnika odrzutowego, a niezapomnianych wrażeń dostarczyła im wizyta w przenośnym planetarium, gdzie poszerzali wiedzę o gwiazdozbiorach, planetach i znakach zodiaku. Po takim przygotowaniu „porządkowanie wszechświata” na modelach było bardzo proste. Na zakończenie imprezy wśród wszystkich uczniów rozlosowano nagrody.
Dzień wcześniej w „trójce” odbył się także Szkolny Festiwal w ramach realizowanego przez piąte i szóste klasy projektu „Zrozumieć Świat”, w ramach którego uczniowie rozwijają kompetencje matematyczne, przyrodnicze i informatyczne. Projekt realizuje czterech nauczycieli: mgr R. Wiśniowska (zajęcia informatyczne), mgr B. Włodarska, mgr B. Nowakowicz (zajęcia przyrodnicze) i mgr K. Kołcun (zajęcia matematyczne).
W tym roku uczniowie klas szóstych pracowali pod hasłem „Wycieczka moich marzeń”, a piątoklasiści „Woda źródłem życia”. Podczas ubiegłotygodniowego festiwalu przedstawiali dorobek swojej pracy. Zaprezentowały się trzy grupy pięcioosobowe z klas V i cztery grupy trzyosobowe z klas VI. Jury, w składzie: dyr. E. Krótkiewicz, z-ca dyr. R. Cygler, polonista M. Wołków i nauczyciel historii M. Kwiecień, oceniało uczniów wg kryteriów: prezentacja multimedialna, autoprezentacja, doświadczenia i ogólne wrażenie.
Jak relacjonują nauczyciele „rywalizacja była zacięta, nerwy napięte jak struny, a emocje sięgały zenitu”. Jury podziwiało plakaty, albumy i ciekawe prezentacje multimedialne.
Ostatecznie do Regionalnego Festiwalu Projektów, który odbędzie się 20 kwietnia w Niwkach, zakwalifikowały się dwie grupy:
-w kat. klas V: K. Biernat, J. Fluder, K. Sito, J. Żak, G.Żyrek,
-w kat. klas VI: W. Puzio, W. Syrek, A. Haręża.
Gratulujemy i życzymy młodym „naukowcom” powodzenia we współzawodnictwie opolskich szkół.