Jak co roku, w rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 maja, w Lisich Kątach odbędzie się koncert inaugurujący kolejną edycję Paczkowskiego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej im. Moritza Brosiga „Muzyka ponad granicami”. W tym roku będzie to jubileuszowa, dziesiąta odsłona serii koncertów organizowanych przez OKiR.
Jak co roku, w rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 maja, w Lisich Kątach odbędzie się koncert inaugurujący kolejną edycję Paczkowskiego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej im. Moritza Brosiga „Muzyka ponad granicami”. W tym roku będzie to jubileuszowa, dziesiąta odsłona serii koncertów organizowanych przez OKiR.
Tym razem, w kościele pw. Matki Boskiej Królowej Polski w rodzinnej miejscowości kompozytora, wielbiciele muzyki klasycznej będą mieli okazję wysłuchać koncertu w wykonaniu Natalii Skryckiej (mezzosopran), Pawła Brożka (tenor), Bartosza Araszkiewicza (bas) oraz Haliny Mansarlińskiej (akompaniament).
W programie przewidziano wykonanie utworów m.in. Brosiga, Bacha, Bizeta, Haendela, Haydna, Mendelsohna i Verdiego. Początek koncertu o godz. 13.00. Kolejne odbędą się 17 czerwca w Kamienicy, 15 lipca w Trzeboszowicach i 12 sierpnia w Gościcach. Koncert finałowy zaplanowano na 9 września w paczkowskim Kościele Parafialnym pw. Św. Jana Ewangelisty.
Organizowany od 2002 roku przez paczkowski Ośrodek Kultury i Rekreacji Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej im. Moritza Brosiga to impreza cykliczna, odbywająca się od maja do października w kościołach dekanatu, którą wieńczy koncert finałowy w Paczkowie. Tegoroczna edycja Festiwalu jest współfinansowana ze środków Starostwa Powiatowego w Nysie. Honorowy patronat nad imprezą objął Ordynariusz Opolski Ksiądz Arcybiskup Andrzej Czaja.
Moritz Brosig urodził się 15 października 1815 roku w Lisich Kątach. Był twórcą muzyki sakralnej o własnym profilu, komponował chóralne nieszpory z towarzyszeniem instrumentów. Do historii muzyki przeszedł przede wszystkim jako autor utworów organowych, siedmiu mszy, a także prac teoretycznych i historycznych z dziedziny teorii modulacji i harmonii. Kompozycje Moritza Brosiga były znane i cenione w niemieckojęzycznej części Europy II połowy XIX wieku i wykonywane na całym kontynencie.
Szczegółowy program jutrzejszego koncertu:
M. Brosig – „Domine Deus”
G. B. Pergolesi – „Eja Mater” ze Stabat Mater
J.S. Bach – Aria „Es ist vollbracht” z Pasji wg św. Jana
J. Haydn – Recytatyw i Aria Eurydyki „Dove l’amato bene” z opery Orfeusz i Eurydyka
H. Wolf – „Gebet”
G. Verdi – Modlitwa Feneny „Oh dischiuso e il firmamento” z opery Nabucco
F. Mendelssohn – „Ich danke dir Herr mein Gott” z oratorium Paulus
G. Verdi – „Modlitwa Zachariasza” z opery Nabucco
G. Verdi – Aria Fiesca z opery Simone Boccanegra
G. Verdi – Aria Filipa z opery Don Carlos
J.S. Bach – Aria „Mache dich…” z Pasji wg św. Jana
G. Verdi – Aria basowa Confutatis z Requiem
J.F. Haendel – Aria „Thou shalt break them with a rod of iron” z oratorium Mesjasz
A. Stradella – Aria da chiesa „Pieta Signore”
G. Bizet – „Agnus Dei”
foto: materiały organizatora
{loadposition adsense1}